A Visegrádi Együttműködés fővárosainak érdekérvényesítése az EU-ban
, avagy milyen érdekérvényesítési csatornák állnak a szubnacionális szereplők rendelkezésére az uniós térben
Interest representation of the Visegrad Group capital cities in the EU, or what channels of interest representation are available to subnational actors in the EU space
LETÖLTÉS | DOI: 10.59809/Comitatus.2024.34-251.21 |
Szerző: Brucker Balázs, tudományos munkatárs, HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Regionális Kutatások Intézete, 7621 Pécs, Papnövelde utca 22., brucker.balazs@krtk.hun-ren.hu,ORCID: 0000-0002-1448-1488 Kulcsszavak: többszintű kormányzás | városdiplomácia | Európai Unió | Visegrádi Együttműködés | érdekérvényesítés | fővárosok JEL kód: R50 |
Author: Balázs Brucker, Research Fellow, HUN-REN Centre for Economic and Regional Studies, Institute of Regional Studies, Papnövelde utca 22., H-7621 Pécs, Hungary, brucker.balazs@krtk.hun-ren.hu, ORCID: 0000-0002-1448-1488 Keywords: multilevel governance | city diplomacy | European Union | Visegrad Group | interest representation | capital cities JEL code: R50 |
Absztrakt: A többszintű kormányzás szintjei közötti kapcsolatok átrendeződése ellenére a diplomáciai tevékenységet ma is inkább nemzetállami kormányzati feladatnak tekintik, miközben számos más szereplő (civil, üzleti, multinacionális szervezet, települési és területi önkormányzat) is aktív a nemzetközi térben. Az önkormányzati vagy szubnacionális diplomácia sokszínű nemzetközi kapcsolatrendszert takar, felértékelődő szerepe komplex tényezőkkel magyarázható. Az önkormányzati diplomácia nem redukálódik a kétszintű kapcsolatokra (pl. testvérvárosi kapcsolatok), hanem érinti az önkormányzatok multilaterális – pl. az uniós szintű – együttműködéseit is. A tanulmány célja annak vizsgálata, hogy a Visegrádi Együttműködés négy fővárosa milyen érdekérvényesítési csatornákat tud igénybe venni az uniós térben. Hipotézisünk szerint amennyiben a főváros és a kormányzat pártpolitikai affiliációja ellentétes, különösen, ha a főváros van ellenzéki pozícióban, akkor a nemzeti érdekérvényesítési csatornák háttérbe szorulnak és a kormánytól független érdekérvényesítési lehetőségek kerülnek előtérbe. A kutatás arra az eredményre jutott, hogy azok a fővárosok, amelyek erősen konfliktusos viszonyban állnak az adott ország kormányával, nem veszik igénybe/nem tudják igénybe venni a nemzeti érdekérvényesítési csatornákat, míg amennyiben a konfliktus mérsékelt, azaz nem történt diszkriminatív jellegű forráselvonás, a nemzeti csatornák igénybevételére lehetőség van. Ha a főpolgármester és a kormány azonos politikai párthoz/oldalhoz tartozik, a nemzeti együttműködési csatornák kiemelt fontosságúak. A kutatás alapján az is megállapítható, hogy a nemzeti és szubnacionális szint közötti erősen konfliktusos kapcsolat esetén a főváros elsősorban az azonos politikai párthoz/oldalhoz tartozó EP-képviselőket és Régiók Bizottsága tagokat részesíti előnyben.
Abstract: Despite the strong reorganization of relations between the levels of multi-level governance (MLG), diplomatic activity is still associated with the operation of the state, while many other actors (civil, business, multinational organizations, local and regional governments) have appeared directly in the international arena. The terms municipal or sub-national diplomacy, or as a sub-category of these, city diplomacy covers a diverse system of international relations, the increasing role of which can be explained by complementary changes. Municipal diplomacy is not reduced to bilateral relations (sister cities), but also affects multilateral relations, e.g. cooperations at EU level. The aim of the study is to examine what interest representation channels the four capitals of the Visegrad Group can use in the EU space. According to our hypothesis, if the party-political affiliation of the capital and the government are opposite, especially if the capital is in opposition, then national interest enforcement channels will be pushed into the background and interest representation channels independent from the government will come to the fore. The research concluded that capitals that have a strongly conflictual relationship with the government of the given country do not / cannot use national interest enforcement channels, while if the conflict is moderate, i.e. there has been no discriminatory withdrawal of funds, national channels can be used. If the mayor and the government belong to the same political party/side, national cooperation channels are of paramount importance. Based on the research, it can also be concluded that in the case of a highly conflictual relationship between the national and subnational levels, the capital primarily prefers MEPs and members of the Committee of Regions belonging to the same political party/side.
IRODALOMJEGYZÉK
Ansell, Cristopher K. – Craig, Parsons – Keith, A. Darden: Dual Networks in European Regional Developments Policy, Journal of Common Market Studies, 1997/3, 347–375. https://doi.org/10.1111/1468-5965.00066
Arató Krisztina – Koller Boglárka: Az Európai Unió politikai rendszere, Budapest, 2019.
Brucker Balázs: Az Európai Parlament félhivatalos érdekérvényesítő fórumai: a közös munkacsoportok, Politikatudományi Szemle, 2019/3, 57–84. https://doi.org/10.30718/POLTUD.HU.2019.3.57
Brucker Balázs: Az Európai Parlament szerepe a szubnacionális érdekek képviseletében, Politikatudományi Szemle, 2022a/1, 99–124. https://doi.org/10.30718/POLTUD.HU.2022.1.99
Brucker Balázs: Az Európai Parlament közös munkacsoportjainak (intergroupjainak) szerepe a területi érdekérvényesítésben, Tér és Társadalom, 2022b/4, 3–31. https://doi.org/10.17649/TET.36.4.3449
Brucker Balázs: Van, ami sohasem változik?, Az Európai Unió területi politikájának régi és “új” irányai, Comitatus, 2023/3, 111–118. http://doi.org/10.59809/Comitatus.2023.33-246.111
Campbell, Scott: The Enduring Importance of National Capital Cities in the Global Era, University of Michigan, URRC, Working Papers Series, 2003. Elérhető: https://websites.umich.edu/~sdcamp/workingpapers/URRC%2003-08.pdf
Costa, Olivier: Le travail parlementaire européen et la défense des intérêts locaux, Les députés européens dans la gouvernance multi-niveaux, Le gouvernement du compromis: courtiers et généralistes dans l’action politique, Economica, 2002, 195–226.
Faragó László: Az EU területi politikájának a változásai közép-kelet-európai nézőpontból, Tér és Társadalom, 2016/2, 3–22. https://doi.org/10.17649/TET.30.2.2765
Gherghina, Sergiu – Volintiru, Clara: Budgetary Clientelism and Decentralization in Hungary and Romania, Journal of Developing Societies, 2023/1, 40–62. https://doi.org/10.1177/0169796X221148509
Goergen, Pascal: Lobbying in Brussels, A practical guide to the European Union for cities, regions, networks and enterprises, Goergen, Brussels, 2006.
Global Report: Decentralization and local democracy in the world. First global report, World Bank and UCLG, Barcelona, 2009.
Hambleton, Robin – Savitch, V. Hank – Stewart, Murray: Globalism and local democracy, Challenge and Change in Europe and North America, Palgrave, Houndmills, 2003.
Hooghe, Liesbet – Marks, Gary: „Europe with the Regions”: Channels of Regional Representation in the European Union, The Journal of federalism, 1996/1, 73–91.
Horváth Zoltán: Kézikönyv az Európai Unióról, Budapest, HVGOrac, 2011.
Kégler Ádám: Érdekérvényesítés az Európai Unióban, Budapest, 2006.
Kruppa Éva: Régiók a határon, Határmenti együttműködés az Európai Unióban és Közép-Európában, Corvinus Világgazdasági Tanszék (Doktori disszertáció), 2003.
Lago, Ignacio (ed.): Decentralization, Devolution and the State, Edgar Elgar, Cheltenham, 2021. https://doi.org/10.4337/9781839103285
Marks, Gary – Hooghe, Liesbet – Blank, Kermit: European Integration from the 1980s: State-Centric v. Multi-Level Governance, Journal of Common Market Studies, 1996/3, 342–378.
Nyusztay László: Szakdiplomáciai Tanulmányok, Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Kar, Budapest, 2011.
Pálné Kovács Ilona: Regionális politika és közigazgatás, Pécs-Budapest, 1999.
Pálné Kovács Ilona: Jó kormányzás és decentralizáció, Székfoglaló előadások a Magyar Tudományos Akadémián, MTA, Budapest, 2014.
Pálné Kovács Ilona: A középszintű kormányzás helyzete és perspektívái Magyarországon, Budapest, 2019.
Pongrácz Alex: Nemzetállamok és új szabályozó hatalmak a globális erőtérben – avagy megszelídíthető-e a globalizáció, Dialóg-Campus, Budapest, 2019.
Simon Zoltán: Regionális érdekérvényesítés az Europai Unióban, in: Kaiser Tamás – Ágh Attila – Kis Varga Judit (szerk.): A régiók Magyarországa II., Hálózatok és labirintusok, Magyar Tudományos Akadémia Szociológiai Kutatóintézet, Budapest, 2007, 141–173.
Surmacz, Beata: City diplomacy, Barometr regionalni, 2018/1, 7–18.
Tabajdi Csaba – Korányi Dávid: Az uniós nemzeti érdekérvényesítés három modellje, Másfél éves európai parlamenti érdekérvényesítés tapasztalatai (2004. július–2005. december), in: Sándor Péter – Vass László – Tolnai Ágnes (szerk.): Magyarország politikai évkönyve 2005-ről, Budapest, 2006, 836–851.
Trobbiani, Riccardo: European regions in Brussels. towards functional interest representation?, Bruges Political Research Papers, 2016/53, 1–43.
INTERNETES FORRÁSOK
APC: Association of Polish Cities. Elérhető: https://polishcities.eu/ (Letöltés ideje: 2024.05.18.)
Bucsky Péter: A kormány Budapest elleni bunkósbotja néhány falu ellen is nagyot üt. Elérhető: https://g7.hu/kozelet/20240402/a-kormany-budapest-elleni-bunkosbotja-nehany-falun-is-nagyot-ut/ (Letöltés ideje: 2024.09.18.)
Ciobanu, Claudia: Foreign Ideology’: Poland’s Populists Target LGBT Rights, Balkan Insight, 2019.06.26. Elérhető: https://balkaninsight.com/2019/06/26/save-the-children/ (Letöltés ideje: 2024.07.18.)
The Conversation: How many people work for the EU?, 2016. Elérhető: https://theconversation.com/how-many-people-work-for-the-eu-59702 (Letöltés ideje: 2024.07.18.)
hirtv.hu: Száz milliókat költhetnek a Magyarország elleni brüsszeli lobbira Karácsonyék, 2024.03.06. Elérhető: https://hirtv.hu/ahirtvhirei/szaz-milliokat-kolthetnek-a-magyarorszag-elleni-brusszeli-lobbira-karacsonyek-2581454 (Letöltés ideje: 2024.07.22.)
Kopec, Jaroslaw: Poland: is the ruling party trembling?, 2018. Elérhető: https://www.europeandatajournalism.eu/cp_data_news/poland-is-the-ruling-party-trembling/ (Letöltés ideje: 2024.07.18.)
Meredith, Sam: From Washington to Warsaw, a ‘greenlash’ is picking up steam despite extreme heat, 2023.08.01. Elérhető: https://www.cnbc.com/2023/08/01/extreme-heat-a-green-backlash-is-sweeping-across-the-us-and-europe.html (Letöltés ideje: 2024.08.07.)
moszlap.hu: A Régiók Bizottsága Magyar Delegációja, 1995. Elérhető: https://moszlap.hu/hu/content/regiok-bizottsaga?menu=5 (Letöltés ideje: 2024.09.27.)
Official Journal of the European Union, 2016. Elérhető: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2016:048:FULL&from=E (Letöltés ideje: 2024.08.07.)
Origo: Karácsony Gergely rengeteg pénzt ver el egy brüsszeli irodára, ahol nem csinálnak semmit, 2024.02.26. Elérhető: https://www.origo.hu/itthon/2024/02/karacsony-gergely-rengeteg-penzt-ver-el-egy-brusszeli-irodara-ahol-nem-csinalnak-semmit (Letöltés ideje: 2024.07.18.)
Pályázati portál. Elérhető: https://www.palyazat.gov.hu/programok/kozvetlen-unios-programok (Letöltés ideje: 2024.09.18.)
Radi Anita: Matúš Vallo: „Fontos, hogy betartsam, amit az embereknek ígértem a választások előtt”, 2020.12.19. Elérhető: https://ma7.sk/tajaink/matus-vallo-fontos-hogy-betartsam-amit-az-embereknek-igertem-a-valasztasok-elott (Letöltés ideje: 2024.07.19.)
RB: Régiók Bizottsága vélemény: Egy globális zöld megállapodás felé: az éghajlatváltozásra, a biológiai sokféleségre és a fenntartható fejlődésre vonatkozó globális keretek harmonizálása, 2024. Elérhető: https://cor.europa.eu/hu/our-work/Pages/OpinionTimeline.aspx?opId=CDR-5586-2023 (Letöltés ideje: 2024.08.08.)
Zgut Edit: Illiberális gyorsvonat járja a visegrádi országokat, 2018.08.19. Elérhető: https://ujszo.com/kozelet/illiberalis-gyorsvonat-jarja-a-visegradi-orszagokat (Letöltés ideje: 2024.07.25.)
Worldmayor.com: Interview with mayor Vallo, 2021: http://www.worldmayor.com/contest-2021/interview-vallo-bratislava.html