A duális szakképzés és a területi tervezés kapcsolata
The link relationship between dual vocational training and territorial planning
LETÖLTÉS | DOI: 10.59809/Comitatus.2024.34-251.149 |
Szerző: Hatos Hajnalka, PhD hallgató, Széchenyi István Egyetem Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola, hajnalka.hatos@gmail.com, ORCID: 0009-0004-8522-3613 Kulcsszavak: szakképzés | duális képzés | ágazati képzőközpont JEL kód: I25, I28, O24, R58 |
Author: Hajnalka Hatos, PhD Student, Széchenyi István University, Doctoral School of Regional and Economic Sciences, hajnalka.hatos@gmail.com, ORCID: 0009-0004-8522-3613 Keywords: vocational training | dual training | sectoral training centre JEL code: I25, I28, O24, R58 |
Absztrakt: A tanulmány a duális szakképzés és a területi tervezés kapcsolatát mutatja be. A kutatás célja egyrészt a szakképzést szabályozó stratégiák bemutatása, másrészt a duális együttműködés céljainak, valamint a kapcsolódási pontoknak az áttekintése. A kooperáció megvalósítása konkrét példán keresztül is ismertetésre kerül. A tanulmány a szabályozók feldolgozása, dokumentumelemzés és személyes tapasztalatok összegzésével készült. A területi tervezés során megfogalmazott elvárásoknak való megfelelés megjelenik a duális szakképzésben. A gazdaság és az oktatás összehangolt működése az alapja a jövőben a tudásközvetítő tevékenységnek, illetve a munkaerő utánpótlás biztosításának.
Abstract: The study presents the relationship between dual vocational training and territorial planning. The aim of the research is to present the strategies governing vocational training and to describe the objectives of dual cooperation and the interfaces between them. The implementation of this cooperation is illustrated by concrete examples. The study is based on a review of the regulatory literature, document analysis and a synthesis of personal experiences. Meeting the expectations of territorial planning is reflected in dual vocational training. The coordinated operation of the economy and education is the basis for the future of knowledge transfer and the supply of new labour.
IRODALOMJEGYZÉK
Borgulya Ágnes – Balogh Gábor: Ipari klaszterek kommunikációja, Vezetéstudomány, 2019/1, 27–40. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2019.01.03
EURÓPA 2020, Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája, Brüsszel, 2010.
Győr-Moson-Sopron Megye Területfejlesztési Koncepciója (2021–2027). Elérhető: GYMSM_Koncepcio_5.0_20210701_01.pdf (gymsmo.hu) (Letöltés ideje: 2022.12.22.)
Kaibás Gábor Márk: A szakképzési jogszabályok magyarázata, Budapest, 2022.
Képzési és Kimeneti Követelmények, Programtantervek. Elérhető: https://szakkepzes.ikk.hu/kkk-ptt (Letöltés ideje: 2022.12.14.)
Lengyel Imre: Verseny és területi fejlődés: térségek versenyképessége Magyarországon, Szeged, 2003.
PÁGISZ MIR: Győri SZC Pattantyús-Ábrahám Géza Technikum Minőségirányítási Programja, 2022. (megjelenés, közzététel alatt)
Rechnitzer János – Smahó Melinda: Területi politika, Budapest, 2011.
Somlyódyné Pfeil Edit (szerk.): Az agglomerációk intézményesítésének sajátos kérdései: Három magyar nagyvárosi térség az átalakuló térben, Pécs, 2012.
Somlyódyné Pfeil Edit: Az agglomerációk jelentőségének változása az államszervezés és a városi kormányzás szempontjából, Tér és Társadalom, 2011/3, 27–59. https://doi.org/10.17649/tet.25.3.1876
Szakképzés 4.0 stratégia, ITM, 2019. Elérhető: https://api.ikk.hu/storage/uploads/files/szakkepzes_40pdf-1590612271838.pdf (letöltés ideje: 2024. 10. 21.)
Ternai Katalin – Borbásné Szabó Ildikó: eBEST platform a KKV-klaszterek operatív és együttműködési folyamatainak támogatására, Vezetéstudomány, 2015/9-10, 57–66. DOI https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2015.09.06
Tóth Róbert – Szük Krisztina – Sisa Krisztina – Szijártó Boglárka: Az oktatás és szakképzés szerepe a vállalati (és nemzetgazdasági) versenyképesség növelésében, Polgári Szemle, 2019/4-6, 36–55. https://doi.org/10.24307/psz.2019.1204
Trautmann László – Vertetics Ádám: „A Kormány elkötelezett a magas hozzáadott értékű termelés bővítésében”, Interjú Dr. Palkovics László miniszterrel, Köz-Gazdaság, 2020/4, 7–11. https://doi.org/10.14267/retp2020.04.02
JOGSZABÁLYOK
2006. évi V. törvény a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról. Elérhető: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0600005.tv (Letöltés ideje: 2023.01.02.)
2006. évi LXXX. törvény a szakképzésről, Magyar Közlöny 2019. 191. szám. Elérhető: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1900080.tv (Letöltés ideje: 2022.12.14.)
12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról. Elérhető: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a2000012.kor (Letöltés ideje: 2022. 12.14.)
A Széchenyi-egyetem, a Győri SZC és az Audi megalakította a Győri Tudástranszfer Központot. Elérhető: https://www.uni.sze.hu/post/a-sz%C3%A9chenyi-egyetem-a-gy%C5%91ri-szc-%C3%A9s-az-audi-megalak%C3%ADtotta-a-gy%C5%91ri-tud%C3%A1stranszfer-k%C3%B6zpontot (Letöltés ideje: 2024.05.13.)
A TANÁCS AJÁNLÁSA (2022. június 16.) a zöld átállást és a fenntartható fejlődést szolgáló tanulásról (2022/C 243/01), Az Európai Unió Hivatalos Lapja, 2022, 65. 1-10.
A TANÁCS AJÁNLÁSA (2022. június 16.) az egész életen át tartó tanulást és a foglalkoztathatóságot célzó mikrotanúsítványokra vonatkozó európai megközelítésről (2022/C 243/02), Az Európai Unió Hivatalos Lapja, 2022, 65. 10-26.
Az Európai Parlament 2020. december 17-i (2021/C 445/13) állásfoglalása a fenntartható versenyképességet, társadalmi méltányosságot és rezilienciát célzó szakképzésről szóló tanácsi ajánlásról (2020/2767(RSP)), https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a21b0563.eup (Letöltés ideje: 2024.07.02.)
Európai Tanács 2020. november 24-i ajánlása „A fenntartható versenyképességet, társadalmi méltányosságot és rezilienciát célzó szakképzésről”, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020H1202(01) (Letöltés ideje: 2024.07.02.)
Győri Villamosipari Ágazati Képzőközpont Alapítói, https://www.gyvakk.hu/alapitok (Letöltés ideje: 2024.05.13.)
Osnabrücki Nyilatkozat a szakképzésnek a helyreállítás, valamint a digitális és zöld gazdaságra való méltányos átállás támogatásában betöltött szerepéről, 2021, Luxembourg. https://doi.org/10.2767/682707 Elérhető: https://op.europa.eu/hu/publication-detail/-/publication/f731da19-6d0b-11ec-9136-01aa75ed71a1/language-hu (Letöltés ideje: 2024.07.02.)