Átrajzolódó turisztikai térkép?
Magyarországra érkező külföldi turisták fogyasztásának alakulása a koronavírus előtti és utáni első évben
Changing tourism map? Trends in consumption of foreign tourists in Hungary in the first year before and after the Covid-19
LETÖLTÉS | DOI: 10.59809/Comitatus.2024.34-251.95 |
Szerző: Csepeti Ádám, egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem, Marketing- és Kommunikációtudományi Intézet,adam.csepeti@uni-corvinus.hu Jászberényi Melinda, habilitált egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem, Fenntartható Fejlődés Intézet, jaszberenyi@uni-corvinus.hu, ORCID: 0000-0002-7839-5036 Kökény László, egyetemi adjunktus, Budapesti Corvinus Egyetem, Fenntartható Fejlődés Intézet, laszlo.kokeny2@uni-corvinus.hu, ORCID: 0000-0001-5375-4082 Kulcsszavak: turista költések | tartózkodási idő a desztinációban | statisztikai régiós szintű elemzés | „Bosszúutazás” (Revenge travel) JEL kód: Z31, L83 |
Author: Ádám Csepeti, Assistant Professor, Corvinus University of Budapest, Institute of Marketing and Communication Sciences, adam.csepeti@uni-corvinus.hu Melinda Jászberényi, Associate Professor, Corvinus University of Budapest, Institute of Sustainable Development, jaszberenyi@uni-corvinus.hu, ORCID: 0000-0002-7839-5036 László Kökény, Assistant Professor, Corvinus University of Budapest, Institute of Sustainable Development, laszlo.kokeny2@uni-corvinus.hu, ORCID: 0000-0001-5375-4082 Keywords: tourist expenditure | length of stay in destination | statistical analysis at regional level | Revenge travel JEL code: Z31, L83 |
Absztrakt: Az elmúlt évek kihívásai a turizmus szektorban is jelentős hatást fejtettek ki, és a szakértői várakozások a koronavírus pandémia alatt azt jósolták, hogy a “nagy nyitást” követően, 2022-ben egészen másfajta jellemzők fogják meghatározni a turisztikai fogyasztást, mint 2019-ben, és előtérbe kerülhet a nem városi turizmus, köszönhetően a turisztikai kereslet decentralizációjának. A kutatás fő célja, hogy elemzésre kerüljön a Magyarországra érkező külföldi turisták statisztikái alapján, hogy milyen szignifikáns eltérések voltak a 2022-es évben a 2019-eshez képest a turisták tartózkodási ideje (eltöltött napjainak száma) és a költéseik mértéke tekintetében, mindezt országos és NUTS1 és NUTS2 (Statisztikai Célú Területi Egységek Nómenklatúrája) régiós dimenzióban vizsgálva. A kutatás relevanciáját az adja, hogy ilyen típusú elemzés ezen a két időtávon még nem készült az elmúlt időszakban, továbbá a statisztikai régiók vizsgálata rámutathat olyan térségek fontosságára, amelyek a turizmus politikában alulreprezentáltak. Az elemzésben a Központi Statisztikai Hivataltól megkapott hivatalos adatok kerültek felhasználásra, anonim és aggregált módon. Olyan külföldi turisták kerültek bele a mintába, akik legalább egy éjszakát eltöltöttek Magyarországon. A hipotézisek teszteléséhez statisztikai próbák kerültek alkalmazásra. Az eredmények alapján látható, hogy az egy turistára eső költések reálértéken szignifikánsan magasabbak lettek 2022-re, továbbá pozitív összefüggés alakult ki a tekintetben, hogy aki több napot töltött Magyarországon, az az egész utazására vetítve és egy napra vetítve is többet költött, miközben 2019-ben nem volt ilyen összefüggés. Továbbá, megerősödtek a nyugat-magyarországi és a kelet-magyarországi régiók a turisztikai költések tekintetében is, így a városi turizmus helyett a vidéki, alternatív utazás dominált 2022-ben a külföldiek körében.
Abstract: The challenges of recent years have also had a significant impact on the tourism sector. Experts predicted during the Covid-19 pandemic that after the „grand reopening” in 2022, tourism consumption will be driven by very different characteristics than in the last peace year, 2019, and sustainable tourism will come to the fore thanks to the decentralisation of tourism demand. The main objective of the research is to analyse, based on the statistics of foreign tourists arriving in Hungary, the significant differences in the number of days spent by tourists in 2022 compared to 2019 in terms of the amount of money spent, both at national and NUTS1 and NUTS2 (Nomenclature of Territorial Units for Statistics) regional level. The relevance of the research is that this type of analysis has yet to be carried out in the past in these two periods, and the regional study may highlight the importance of areas that need to be more represented in tourism policy. The analysis uses anonymised and aggregated official data from the Hungarian Central Statistical Office. Foreign tourists who spent at least one night in Hungary were included in the sample. Statistical tests were used to test the hypotheses. The results show that spending per tourist was significantly higher in real terms in 2022. There was a positive correlation between spending more days in Hungary and spending more per day for the whole trip, while there was no such correlation in 2019. Furthermore, the West-Hungary and East-Hungary regions have also strengthened spending, with rural, alternative travel dominating over urban tourism in 2022 among foreigners.
IRODALOMJEGYZÉK
Abdul-Hussein, Ali – Cozzarin, Brian – Dimitrov, Stanko: Changes in Consumer Spending Behavior during the COVID-19 Pandemic across Product Categories, Electronic Commerce Research, 2022, November 14. https://doi.org/10.1007/s10660-022-09618-9
Adom, Dickson – Alimov, Atabek – Gouthami, V.: Agritourism as a preferred travelling trend in boosting rural economies in the post-COVID-19 period: Nexus between agriculture, tourism, art and culture, Journal of Migration, Culture and Society, 2021/1. Elérhető: https://royalliteglobal.com/jmcs/article/view/671
Aebli, Annika – Volgger, Michael – Taplin, Ross: A two-dimensional approach to travel motivation in the context of the COVID-19 pandemic, Current Issues in Tourism, 2021/1, 60–75. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1906631
Ali, Md. Jafor – Bhuiyan, Abul Bashar – Zulkifli, Norhayah – Hassan, M. Kabir: The COVID-19 Pandemic: Conceptual Framework for the Global Economic Impacts and Recovery, Towards a Post-Covid Global Financial System, 2022, 225–242. https://doi.org/10.1108/978-1-80071-625-420210012
Bayramov, Elimdar: Modelling travel intention in conflict-ridden destinations: The example of Turkey, 2020-2021, Regional Statistics, 2022/2, 75–94. https://doi.org/10.15196/RS120207
Behringer Zsuzsanna – Kulcsár Noémi – Hinek Mátyás – Tevely Titanilla: Turisztikai mobilitásváltozás a Covid19-pandémia alatt és után, különös tekintettel a közlekedési eszköz- és desztinációválasztásra, Turizmus Bulletin, 2023/3, 26–36. https://doi.org/10.14267/TURBULL.2023v23n3.3
Brouder, Patrick: Reset redux: possible evolutionary pathways towards the transformation of tourism in a COVID-19 world, Tourism Geographies, 2020/3, 484–490. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1760928
Bulchand-Gidumal, Jacques – William Secin, Eduardo – O’Connor, Peter – Buhalis, Dimitrios: Artificial intelligence’s impact on hospitality and tourism marketing: exploring key themes and addressing challenges, Current Issues in Tourism, 2023/14, 2345–2362. https://doi.org/10.1080/13683500.2023.2229480
Chan, Chung Shing: Developing a Conceptual Model for the Post-COVID-19 Pandemic Changing Tourism Risk Perception, International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021/18, 9824. https://doi.org/10.3390/ijerph18189824
Chernova, Olga Anatol’yevna – Gridnev, Danil Sergeyevich: Resilience of Russian regions in the face of COVID-19, Regional Statistics, 2023/1, 76–93. https://doi.org/10.15196/RS130104
Chin, Chee Hua: Empirical research on the competitiveness of rural tourism destinations: a practical plan for rural tourism industry post-COVID-19, Consumer Behavior in Tourism and Hospitality, 2022/2, 211–231. https://doi.org/10.1108/cbth-07-2021-0169
Corbisiero, Fabio – Monaco, Salvatore: Post-pandemic tourism resilience: Changes in Italians’ travel behavior and the possible responses of tourist cities, Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 2021/3, 401–417. https://doi.org/10.1108/WHATT-01-2021-0011
Csapó János – Palenčiková, Zuzana – Csóka László: Who Are the Domestic Creative Tourists in Slovakia?, Implications from a Cluster-Based Demand Analysis, European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 2022/1, 78–88. https://doi.org/10.2478/ejthr-2022-0006
Csapody Bence – Ásványi Katalin – Jászberényi Melinda: Gasztroturizmus és fenntarthatóság a Balatonnál – Fogyasztói preferenciák vizsgálata a szezonális és helyi alapanyagok tükrében, Comitatus, 2022/240, 93–100.
Davtyan, Anna – Dy, Doseda – Dolma, Yeshi: Impact of Covid-19 on tourist spending behavior in Thailand, The EUrASEANs: Journal on Global Socio-Economic Dynamics, 2023/38, 74–89. https://doi.org/10.35678/2539-5645.1(38).2023.74-89
Dube, Kaitano – Nhamo, Godwell – Chikodzi, David: Climate change-induced droughts and tourism: Impacts and responses of Western Cape province, South Africa, Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 2022, 39, 100319. https://doi.org/10.1016/j.jort.2020.100319
Egger, Inta – Lei, Sut Ieng – Wassler, Philipp: Digital free tourism – An exploratory study of tourist motivations, Tourism Management, 2020/79, 104098. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104098
Feketéné Benkó Kata: Határokon határok nélkül – a területfejlesztés határai, Comitatus, 2022/241, 106–115. Elérhető: https://www.mrtt.hu/files/comitatus/comitatus_2022_kulonszam.pdf
Ghosh, Avijit – Kisku, Asim – Chakrabarty, Premangshu: Proposing Tribal Heritage Protection through Ethnotourism: A Study on Disom Sendra Festival of Ajodhya Hills in India, Journal of Sustainability Research, 2024/2. https://doi.org/10.20900/jsr20240008
Haywood, K. Michael: A post COVID-19 future—Tourism re-imagined and re-enabled, Tourism Geographies, 2020/3, 599–609. https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1762120
Hoschek Mónika – Németh Nikoletta – Mészáros Katalin: A magyar lakosság utazási szokásai a COVID-19 első hulláma előtt és után, Gazdaság és Társadalom, 2020/3-4, 59–74. https://doi.org/10.21637/gt.2020.3-4.04
Jacobsen, Jens. Kr. Steen – Farstad, Eivind – Higham, James – Hopkins, Debbie – Landa-Mata, Iratxe: Travel discontinuities, enforced holidaying-at-home and alternative leisure travel futures after COVID-19, Tourism Geographies, 2021/2-3, 615–633. https://doi.org/10.1080/14616688.2021.1943703
Jancsik András – Jászberényi Melinda – Kökény László: Az utazásszervezés új dimenziói, Budapest, Akadémiai Kiadó, 2019.
Jászberényi Melinda – Kotosz Balázs: Közlekedési szokások vizsgálata Budapest délnyugati agglomerációjában, Statisztikai Szemle, 2009/2, 166–190.
Jászberényi Melinda: A fesztiválok gazdasági hatása, in: Jászberényi Melinda – Zátori Anita – Ásványi Katalin (szerk.): Fesztiválturizmus, Budapest, 2016, 34–43.
Jászberényi Melinda – Ásványi Katalin – Kökény László – Kovács Balázs – Simon András: Válságkezelés a turizmusban. Budapest, Turizmus Kft., 2021, 249.
Kádár, Bálint – Gede, Mátyás: Tourism flows in large-scale destination systems, Annals of Tourism Research, 2021, 87, 103113. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.103113
Keller, Krisztina – Mátyás, Szabolcs – Kökény, László: Security risks of business incentive travel, Vezetéstudomány Budapest Management Review, 2024/4, 17–30. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2024.04.02
Kim, Ellen Eun Kyoo – Seo, Kwanglim – Choi, Youngjoon: Compensatory Travel Post COVID-19: Cognitive and Emotional Effects of Risk Perception, Journal of Travel Research, 2022/8, 1895–1909. https://doi.org/10.1177/00472875211048930
Kirca, Mustafa – Özer, Mustafa: The effects of tourism demand on regional sectoral employment in Turkey, Regional Statistics, 2021/1, 78–109. https://doi.org/10.15196/RS110104
Kökény, László – Kenesei, Zsófia – Marton, Zsuzsanna – Birkner, Zoltán – Michalkó, Gábor: Counterproductive risk-reduction strategy in travel-related decision-making, Anatolia, 2022a/1, 186–189. https://doi.org/10.1080/13032917.2022.2142251
Kökény, László – Jászberényi, Melinda – Syahrivar, Jhanghiz – Kökény, Levente: Flight-to-nowhere service: Investigating factors influencing the repurchase intention, Journal of Vacation Marketing, 2024/2, 261–275. https://doi.org/10.1177/13567667221127458
Kökény, László – Márkus, Zita – Kökény, Levente: Magyarországi fesztiválok fenntarthatósági jellemzőivel kapcsolatos fogyasztói elvárások vizsgálata lokalitások mentén, Comitatus, 2022c/243, 102–112. Elérhető: http://www.mrtt.hu/files/comitatus/comitatus_2022_tel.pdf
Kumar, Navin – Panda, Rajeev Kumar – Adhikari, Kishalay: Tourists’ engagement and willingness to pay behavior during COVID-19: an assessment of antecedents, consequences and intermediate relationships, Journal of Hospitality and Tourism Insights, 2023/2, 1024–1042. https://doi.org/10.1108/jhti-02-2022-0050
Lu, You Hai – Liu, Peixue – Zhang, Xiaowan – Zhang, Jun – Shen, Caiyun: Spatial-Temporal Differences in the Effect of Epidemic Risk Perception on Potential Travel Intention: A Macropsychology-Based Risk Perception Perspective, SAGE Open, 2022/4, 215824402211413. https://doi.org/10.1177/21582440221141392
Mazilu, Mirela – Niță, Amalia – Drăguleasa, Ionut-Adrian – Mititelu-Ionuș, Oana: Fostering Urban Destination Prosperity through Post COVID-19 Sustainable Tourism in Craiova, Romania, Sustainability, 2023/17, 13106. https://doi.org/10.3390/su151713106
Meenakshi, N. – Dhir, Amandeep – Mahto, Raj V. – Nicolau, Juan Luis – Kaur, Puneet: Travelers’ Coping Strategies in the Backdrop of Revenge Tourism, Journal of Travel Research, 2024/6, 1473–1489. https://doi.org/10.1177/00472875231193596
Neuburger, Larissa – Egger, Roman: Travel risk perception and travel behaviour during the
COVID-19 pandemic 2020: a case study of the DACH region, Current Issues in Tourism, 2020/7, 1003–1016. https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1803807
Orîndaru, Andreea – Popescu, Maria-Floriana – Alexoaei, Alina-Petronela – Căescu, Ștefan-Claudiu – Florescu, Margareta Stela – Orzan, Anca-Olguta: Tourism in a Post-COVID-19 Era: Sustainable Strategies for Industry’s Recovery, Sustainability, 2021/12, 6781. https://doi.org/10.3390/su13126781
Pachucki, Cristoph – Grohs, Reinhard – Scholl-Grissemann, Ursula: Is nothing like before?,
COVID-19–evoked changes to tourism destination social media communication, Journal of Destination Marketing & Management, 2022/23, 100692. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2022.100692
Panzer-Krause, Sabine: Rural Tourism in and after the COVID-19 Era: “Revenge Travel” or Chance for a Degrowth-Oriented Restart?, Cases from Ireland and Germany, Tourism and Hospitality, 2022/2, 399–415. https://doi.org/10.3390/tourhosp3020026
Pinke-Sziva Ivett – Boros Kitti: A belföldi turizmus ereje – Budapest vonzereje a belföldi látogatók véleményének tükrében, Marketing & Menedzsment, 2022/1, 55–68. https://doi.org/10.15170/MM.2021.56.01.05.
Politis, Ioannis – Georgiadis, Georgios – Nikolaidou, Anastasia – Kopsacheilis, Aristomenis – Fyrogenis, Ioannis – Sdoukopoulos, Alexandros – Verani, Elena – Papadopoulos, Efthymis: Mapping travel behavior changes during the COVID-19 lock-down: a socioeconomic analysis in Greece, European Transport Research Review, 2021/21. https://doi.org/10.1186/s12544-021-00481-7
Sebrek, Szabolcs Szilárd – Garrido, Betsabé Pérez – Michalkó, Gábor: Why are Unfavorable Signs of Overtourism Ignored by Urban Politics?, An Attention-based Explanation of No Intervention, Tourism Planning & Development, 2022, 1–9. https://doi.org/10.1080/21568316.2022.2151503
Sharma, Gagan Deep – Thomas, Asha – Paul, Justin: Reviving tourism industry post-COVID-19: A resilience-based framework, Tourism Management Perspectives, 2021, 37, 100786. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100786
Skryl, Tatiana – Gregoric, Marina: Tourism in the Post-COVID Age, Post-COVID Economic Revival, 2022/II, 239–254. https://doi.org/10.1007/978-3-030-83566-8_15
Sujood, Sheeba Hamid – Bano, Naseem: Behavioral intention of traveling in the period of
COVID-19: an application of the theory of planned behavior (TPB) and perceived risk, International Journal of Tourism Cities, 2022/2, 357–378. https://doi.org/10.1108/ijtc-09-2020-0183
Tömöri Mihály: Magyarország láthatatlan nemzetközi turizmusának alakulása 2010 és 2019 között, Területi Statisztika, 2021/2, 170–188. https://doi.org/10.15196/TS610203
Törőcsik Mária – Csóka László – Németh, Péter – Neulinger, Ágnes: Changes in the Attitudes of Hungarian Shoppers in Times of Crisis, Financial and Economic Review, 2023/4, 82–106. https://doi.org/10.33893/fer.22.4.82.
Végi Szabina – Csapó János: Towards a better understanding of the dynamics and impacts of consumer behaviour and travel decisions in response to crises – an SLR based analysis, Acta Turistica, 2023/1, 79–111. https://doi.org/10.22598/at/2022.35.1.79
Wang, Yuting – Li, Chunxiao: Differences between the formation of tourism purchase intention and the formation of actual behavior: A meta-analytic review, Tourism Management, 2022, 91, 104527. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2022.104527
Yang, Yang – Zhang, Linjia – Wu, Laurie – Li, Zhenlong: Does Distance Still Matter?, Moderating Effects of Distance Measures on the Relationship Between Pandemic Severity and Bilateral Tourism Demand, Journal of Travel Research, 2023/3, 610–625. https://doi.org/10.1177/00472875221077978
Zhang, Nan – Jia, Wei – Wang, Peihua – Dung, Chung-Hin – Zhao, Pengcheng – Leung, Kathy – Su, Boni – Cheng, Reynold – Li, Yuguo: Changes in local travel behaviour before and during the COVID-19 pandemic in Hong Kong, Cities, 2021, 112, 103139. https://doi.org/10.1016/j.cities.2021.103139