Egy kisközségközpontú közös hivatal
A small village centred local governments’ common municipal office
LETÖLTÉS | DOI: 10.59809/Comitatus.2024.34-248.151 |
Szerző: Lendvai Róbert, jogász, igazgatásszervező, a Nyőgéri Közös Önkormányzati Hivatal jegyzője, az NKE TKP2021-NKTA-51 „Fenntartható államkormányzás és innovatív közszolgáltatások” projekt kutatója,lendvai.robert@nyoger.hu Kulcsszavak: közös önkormányzati hivatal | kistelepülés JEL kód: H70 |
Author: Róbert Lendvai, lawyer, administrative organiser, chief clerk of municipal office of the Nyőgéri Local Government Office, researcher of Ludovika University of Public Service project TKP2021-NKTA-51”Sustainable public governance and innovative public services”, lendvai.robert@nyoger.hu Keywords: local governments’ common municipal office | small settlement JEL code: H70 |
Absztrakt: Hat Vas megyei település 2013-ban hozta létre a közös önkormányzati hivatalt annak érdekében, hogy megfeleljen azon törvényi előírásnak, hogy kétezer fő alatti település önálló hivatalt nem tarthat fenn. Az esettanulmány egy kistelepülés központú közös önkormányzati hivatal működését, vezetését, személyzetét, ellátott feladatait mutatja be. Foglalkozik annak létrejöttével, a működtetést és a költségvetést érintő nehézségekkel.
Abstract: In 2013, six settlements in Vas County established established a local governments’ common municipal office in order to comply with the legal requirement that settlements with less than two thousand people cannot maintain an independent office. The case study presents the operation, management, staff, and performed tasks of a local governments’ common municipal office centred in a small settlement. It deals with its creation, the difficulties affecting the operation and the budget.