Aktuális lapszám

Impresszum

A folyóirat kiadását támogatják:
  • Comitatus Társadalomkutató Egyesület
  • Széchenyi István Egyetem

Felelős kiadó:

  • Universitas-Győr Nonprofit Kft. ügyvezetője

Terjesztő: Universitas-Győr Nonprofit Kft

Levélcím: 9026 Győr, Egyetem tér 1.

Nyomdai munkálatok: Palatia Nyomda

ISSN 1215-315X (Nyomtatott)
ISSN  2732-1797 (Online)

Kapcsolat

Szerkesztőbizottság címe:
9200 Mosonmagyaróvár, Vár tér 2.

E-mail cím: comitatus##kukac##sze.hu

Telefonszám: +3630/5808713

A zöld attitűdöt befolyásolják-e a demográfiai jellemzők vagy az értékrendszer?

Are the green attitudes influenced by demographic characteristics or value system?

LETÖLTÉS DOI: 10.59809/Comitatus.2024.34-249.81

Szerzők:

Neumanné Virág Ildikó, intézeti tanszékvezető egyetemi docens, Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Közgazdasági Intézet, Nemzetközi Gazdaságtan Intézeti Tanszék, virag.ildiko@gtk.uni-pannon.hu, ORCID: 0000-0003-3957-5146

Banász Zsuzsanna, egyetemi docens, Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Közgazdasági Intézet, Közgazdaságtan Intézeti Tanszék, banasz.zsuzsanna@gtk.uni-pannon.hu, ORCID: 0000-0003-4609-9504


Kulcsszavak: zöld attitűd | demográfia | Schwartz-féle értékek 
| kérdőíves felmérés

JEL kód: D60, D64, Q56

Authors:

Ildikó Virág Neumanné, Head of Department, associate professor, University of Pannonia, Faculty of Business and Economics, Institute of Economics, Department of International Economics, virag.ildiko@gtk.uni-pannon.hu, ORCID: 0000-0003-3957-5146

Zsuzsanna Banász, associate professor, University of Pannonia, Faculty of Business and Economics, Institute of Economics, Department of Economics, banasz.zsuzsanna@gtk.uni-pannon.hu, ORCID: 0000-0003-4609-9504


Keywords: green attitudes | demographics | Schwartz values | questionnaire survey

JEL code: D60, D64, Q56


Absztrakt: A tanulmány fókuszában a magyarok körforgásos gazdaságról alkotott véleménye áll. A kutatás célja e vélemény és a lehetséges befolyásoló tényezőinek (demográfia, általános értékrendszer) feltárása. A primer kérdőíves felmérésből származó 6295 fős minta elemzése leíró statisztikákkal és kapcsolatvizsgálatokkal történik. Az eredmények azt mutatják, hogy a demográfiai jellemzők és az általános értékrendszer nem befolyásolják erősen a zöld attitűdöt. 

Abstract: The study focuses on Hungarians’ views on the circular economy. The research aims to explore this opinion and its possible influencing factors (demographics, general value system). The sample of 6295 respondents from the primary questionnaire survey is analysed using descriptive statistics and relationship analyses. Results show that demographic characteristics and general value system do not strongly influence green attitudes.


 

IRODALOMJEGYZÉK

Albert József: Érték, környezet, környezeti tudatosság, in: Beszteri Béla (szerk.): A felfedező tudomány, Győr, 2013, 1–14. https://kgk.sze.hu/images/dokumentumok/VEABtanulmanyok/albert_jozsef.pdf

Atlason, Reynir Smari – Giacalone, Davide – Parajuly, Keshav: Product design in the circular economy: Users’ perception of end-of-life scenarios for electrical and electronic appliances, Journal of Cleaner Production, 2017/161, 1059–1069. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.09.082

Bilsky, Wolfgang – Janik, Michael – Schwartz, Shalom H.: The structural organization of human values-Evidence from three rounds of the European Social Survey (ESS), Journal of Cross-Cultural Psychology, 2011/5, 759–776. https://doi.org/10.1177/0022022110362757

Boesen, Soren – Bey, Niki – Niero, Monia: Environmental sustainability of liquid food packaging: is there a gap between Danish consumers’ perception and learnings from life cycle assessment?, Journal of Cleaner Production, 2019/210, 1193–1206. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.11.055

Cozzoli Poli, Giuseppe – Lanciano, Tiziana – Curci, Antonietta: Percezione e valutazione dell’ambiente: uno studio empirico, Turismo e Psicologia, 2009/1, 201–210. https://turismoepsicologia.padovauniversitypress.it/2009/1/14 

Cristoni, Nicolo – Tonelli, Marcello: Perception of firms participating in a circular economy, European Journal of Sustainable Development, 2018/4, 105–118. https://doi.org/10.14207/ejsd.2018.v7n4p105

Csepeli György: A vén Európa ifjúsága, Educatio, 2019/1, 28, 34–41. https://doi.org/10.1556/2063.28.2019.1.3

D’Adamo, Idiano – Falcone, Pasquale Marcello – Martin, Michael – Rosa, Paolo: A sustainable revolution: let’s go sustainable to get our globe cleaner, Sustainability, 2020/11, 4387. https://doi.org/10.3390/su12114387

Davidov, Eldad – Schmidt, Peter – Schwartz, Shalom, H.: Bringing Values Back In: The Adequacy of the European Social Survey to Measure Values in 20 Countries, Public Opinion Quarterly, 2008/3, 420–445. https://doi.org/10.1093/poq/nfn035

Dias, Narcisa Maria Oliveira Carvalho – Vidal, Diogo Guedes – Sousa, Hélder Fernando Pedrosa e – Dinis, Maria Alzira Pimenta – Leite, Ângela: Exploring Associations between Attitudes towards Climate Change and Motivational Human Values, Climate, 2020/11, 135. https://doi.org/10.3390/cli8110135

Dietz, Thomas – Fitzgerald, Amy – Shwom, Rachael: Environmental values, Annual Review of Environment and Resources, 2005/1, 335–372. https://doi.org/10.1146/annurev.energy.30.050504.144444

Drew, Shiny – Blake, Christine – Monterrosa, Eva – Rampalli, Krystal– Khan, Abdullah Nurus Salam – Reyes, Ligia – Bukachi, Salome – Ngutu, Mariah – Frongillo, Edwars – Iruhiriye, Elyse – Girard, Amy – Dominguez-Salas, Paula: How Schwartz’ Basic Human Values Influence Food Choices in Kenya and Tanzania, Current Developments in Nutrition, 2022/1, 479. https://doi.org/10.1093/cdn/nzac059.007

Kennedy, Steve – Linnenluecke, Martina K.: Special Issue:Jump‐starting, diffusing, and sustaining the circular economy - Circular economy and resilience: A research agenda, Business Strategy and the Environment, 2022/6, 2754–2765. https://doi.org/10.1002/bse.3004

Kővári, Edit – Formádi, Katalin – Banász, Zsuzsanna: The Green Attitude of Four European Capitals of Culture’s Youth, Sustainability, 2023/10, 7866. https://doi.org/10.3390/su15107866

Lakatos, Elena Simina – Dan, Viorel – Cioca, Lucian Ionel – Bacali, Laura – Ciobanu, Andreea Maria: How Supportive Are Romanian Consumers of the Circular Economy Concept: A Survey, Sustainability, 2016 /8, 789. https://doi.org/10.3390/su8080789

Lindeman, Marjaana – Verkasalo, Markku: Measuring values with the short Schwartz’s value survey, Journal of Personal Assessment, 2005/2, 170–178. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa8502_09

Luksander Alexandra – Mike Károly – Csite András: Maguk urai – a magyar vállalkozó lelki alkata, A magyarországi kisvállalkozók értékvilágának néhány jellemzője, TM 67. sz. műhelytanulmány BCE Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató Központ, 2012.

Neumanné Virág Ildikó – Sasné Grósz Annamária: Oktatók az online oktatásban: sokk vagy inspiráció? In: Ariel Mitev – Tamás Csordás – Dóra Horváth – Kitti Boros (szerk.): “Post-traumatic marketing: virtuality and reality”, Proceedings of the EMOK 2021 International Conference, Corvinus University of Budapest, Budapest, 2021.

Sajtos László – Mitev Ariel: SPSS Kutatási és adatelemzési kézikönyv, Budapest, 2007, 404.

Saroglou, Vassilis – Delpierre, Vanessa – Dernelle, Rebecca: Values and religiosity: a meta-analysis of studies using Schwartz’s model, Personality and Individual Differences, 2004/4, 721–734. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.10.005

Schwartz, Shalom H.: Universals in the content and structure of values: theoretical advances and empirical tests in 20 countries, Advances in Experimental Social Psychology, 1992/25, 1–65. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60281-6

Schwartz, Shalom H.: Value orientations: Measurement, antecedents and consequences across nations, in: Jowell, Roger – Roberts, Caroline – Fitzgerald, Rory – Eva, Gillian (szerk.): Measuring attitudes cross-nationally - lessons from the European Social Survey. California, 2007.

Schwartz, Shalom H.: A proposal for measuring value orientations across nations, in: Questionnaire development report of the European Social Survey, 2003, 259–319. http://www.europeansocialsurvey.org/?optionDcom_docman&taskDdoc_view&gidD126%20&ItemidD80

Schwartz, Shalom H. – Bardi, Anat: Value Hierarchies across Cultures: Taking a Similarities Perspective, Journal of Cross-Cultural Psychology, 2001/3, 268–290., https://doi.org/10.1177/0022022101032003002

Schwartz, Shalom H. – Bilsky, Wolfgang: Toward a universal psychological structure of human values, Journal of Personality and Social Psychology, 1987/3, 550. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.53.3.550

Schwartz, Shalom. H.: Studying Values: Personal Adventure, Future Directions, Journal of
Cross-Cultural Psychology, 2011/2, 307–319. https://doi.org/10.1177/0022022110396925

Schwartz, Shalom H. – Cieciuch, Jan – Vecchione, Michele – Davidov, Eldad – Fischer, Ronald – Beierlein, Constanze – Ramos, Alice – Verkasalo, Markku – Lönnqvist, Jan–Erik – Demirutku, Kürşad – Dirilen-Gümüş, Özlem – Konty, Mark: Refining the theory of basic individual values, Journal of Personality and Social Psychology, 2012/4, 663–688. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0029393

Seidel, Jan – Sundermann, Anna – Brieger, Steven, A. – Strathoff, Pepe – Jacob, Gabriel, H. – Antonio, Tony – Utami, Christina, W.: On how business students’ personal values and sustainability conceptions impact their sustainability management orientation: evidence from Germany, Indonesia and the USA, Journal of Global Responsibility, 2018/4, 335–354. https://doi.org/10.1108/JGR-03-2018-0010

Smol, Marzena – Avdiushchenko, Anna – Kulczycka, Joanna – Nowaczek, Agnieszka: Public awareness of circular economy in southern Poland: Case of the Malopolska region, Journal of Cleaner Production, 2018/1, 1035–1045. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.06.100

Uitto, Anna – Saloranta, Seppo: The relationship between secondary school students’ environmental and human values, attitudes, interests and motivations, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2010/9, 1866–1872. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.415

Uitto, Anna – Juuti, Kalle – Lavonen, Jari – Byman, Reijo – Meisalo, Veijo: Secondary school students’ interests, attitudes and values concerning school science related to environmental issues in Finland, Environmental Education Research, 2011/17, 167–186. https://doi.org/10.1080/13504622.2010.522703

Weelden, Eline van – Mugge, Ruth – Bakker, Conny: Paving the way towards circular consumption: Exploring consumer acceptance of refurbished mobile phones in the Dutch market, Journal of Cleaner Production, 2016/1, 743–754. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.11.065

Wieser, Harald – Tröger, Nina: Exploring the inner loops of the circular economy: Replacement,
repair, and reuse of mobile phones in Austria,
Journal of Cleaner Production, 2018/1, 3042–3055. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.11.106 


INTERNETES FORRÁSOK

EC (European Commission): Circular economy: closing the loop, 2015. Elérhető: https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/circular-economy-factsheet-general_en.pdf (Letöltés ideje: 2023.09.07.)

ENSZ: Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development, 2015. Elérhető: https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/generalassembly/docs/globalcompact/A_RES_70_1_E.pdf (Letöltés ideje: 2023.06.07.)

Eurobarometer: Flash Eurobarometer 388: Attitudes of Europeans towards Waste Management and Resource Efficiency, 2013. Elérhető: https://data.europa.eu/data/datasets/s1102_388?locale=en (Letöltés ideje: 2023.11.12.)

Eurobarometer: Special Eurobarometer 490, climate change, Fachsheet, 2019a. Elérhető: https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/survey/getsurveydetail/instruments/special/surveyky/2212 (Letöltés ideje: 2023.09.07.)

Eurobarometer: Special Eurobarometer 490, climate change, 2019b. Elérhető: https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/survey/getsurveydetail/instruments/special/surveyky/2212 (Letöltés ideje: 2023.09.07.)