Aktuális lapszám

Comitatus borito

Impresszum

A folyóirat kiadását támogatják:
  • Comitatus Társadalomkutató Egyesület
  • Széchenyi István Egyetem

Felelős kiadó:

  • Universitas-Győr Nonprofit Kft. ügyvezetője

Terjesztő: Universitas-Győr Nonprofit Kft

Levélcím: 9026 Győr, Egyetem tér 1.

Nyomdai munkálatok: Palatia Nyomda

ISSN 1215-315X (Nyomtatott)
ISSN  2732-1797 (Online)

Kapcsolat

Szerkesztőbizottság címe:
9200 Mosonmagyaróvár, Vár tér 2.

E-mail cím: pozsgai.andrea@sze.hu

Telefonszám: +3630/5808713

A vállalati beágyazottság fenntarthatósági aspektusai – elméleti megközelítés

A Sustainable Aspect of Corporate Embeddedness – A Theoretical Approach

LETÖLTÉS DOI: 10.59809/Comitatus.2024.34-249.49

Szerző:

Pálffy Zsuzsanna, PhD-hallgató, tanársegéd, Széchenyi István Egyetem, Győr, Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola; Apáczai Csere János Pedagógiai, Humán- és Társadalomtudományi Kar, Nemzetközi Tanulmányok és Kommunikáció Tanszék, palffy.zsuzsanna@sze.hu, ORCID: 0000-0002-7042-5923


Kulcsszavak: beágyazottság | felelősségvállalás | fenntartható | beágyazódás | fenntarthatóság

JEL kód: R10; Q56

Author:

Zsuzsanna Pálffy, PhD Student, assistant lecturer, Széchenyi István University, Doctoral School of Regional and Economic Sciences, Apáczai Csere János Faculty of Humanities, Education and Social Sciences, Department of International Studies and Communication, palffy.zsuzsanna@sze.hu, ORCID: 0000-0002-7042-5923


Keywords: embeddedness | responsibility | sustainable | embedding | sustainability

JEL code: R10; Q56


Absztrakt: A 20. század közepe óta a vállalati beágyazottság fogalmi jelentéstartománya módosult, aminek következtében napjainkban a gazdasági szereplők meghatározott térbe való integrálódását jelenti. A jelenség az együttműködésen túl kiterjed tágan értelmezve társadalmi, kulturális és környezeti hatásokra is, előirányozva a vállalati társadalmi felelősségvállalás és a vállalati fenntarthatóság koncepcióinak beágyazódással együttesen történő értelmezését. A hazai és nemzetközi szakirodalmat áttekintő tanulmány a fenntartható beágyazódás megközelítését javasolja, amely folyamat során a vállalat képes aktívan befolyásolni környezetét, amelyben működik. A vállalatok fenntartható és felelősségteljes gyakorlatok révén a magasabb szintű elköteleződés irányába mozdulnak el, mely kölcsönösen szinergikus hatásokat eredményez.

Abstract: Since the mid-20th century, the concept of corporate embeddedness has evolved to encompass economic actors and their integration into a specific space. It extends beyond mere cooperation to include social, cultural, and environmental impacts. This shift requires incorporating concepts like corporate social responsibility and corporate sustainability. The study, which reviews domestic and international literature, recommends the approach of sustainable embedding, during which the company is able to actively influence the environment in which it operates. Through sustainable and responsible practices, companies move towards a higher level of commitment, which results in mutually synergistic effects.


 

IRODALOMJEGYZÉK

Aerni, Philipp: Global Business in Local Culture: The Impact of Embedded Multinational Enterprises, Springer International Publishing, 2018. https://doi.org/10.1007/978-3-030-03798-7

Almansoori, Alia M. – Nobanee, Haitham: How Sustainability Contributes to Shared Value Creation and Firms’ Value, SSRN Electronic Journal, 2019, 1–15. https://doi.org/10.2139/ssrn.3472411

Dacin, M. Tina – Beal, Brent D. – Ventresca, Marc J.: The Embeddedness of Organizations: Dialogue & Directions, Journal of Management, 1999/3, 317–356. https://doi.org/10.1177/014920639902500304

Das, Maitreyee – Rangarajan, Krish – Dutta, Gautam: Corporate Sustainability in Small and Medium-sized Enterprises: a Literature Analysis and Road Ahead, Journal of Indian Business Research, 2019/2, 271–300. https://doi.org/10.1108/JIBR-09-2017-0166

Das, Maitreyee – Rangarajan, Krish – Dutta, Gautam: Corporate sustainability in SMEs: an Asian perspective, Journal of Asia Business Studies, 2020/1, 109–138. https://doi.org/10.1108/JABS-10-2017-0176

Day, Marc – Fawcett, Stanley E. – Fawcett, Amydee M. – Magnan, Gregory M.: Trust and Relational embeddedness: Exploring a Paradox of Trust Pattern Development in Key Supplier Relationships, Industrial Marketing Management, 2013/2, 152–165. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.12.004

Fekete Dávid – Rechnitzer János: Együtt nagyok – Város és vállalat 25 éve, Budapest, 2019, 270.

Géring Zsuzsanna: A vállalati társadalmi felelősségvállalás kritikai megközelítései, Replika, 2018/1-2, 57–76. https://doi.org/10.32564/106–107.4

Granovetter, Mark: Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness, American Journal of Sociology, 1985/3, 481–510.

Halien, Aino – Törnroos, Jan-Åke: The Role of Embeddedness in the Evolution of Business Networks, Scandinavian Journal of Management, 1998/3, 187–205.

Hess, Martin: ’Spatial’ Relationships? Towards a Reconceptualization of Embeddedness, Progress in Human Geography, 2004/2, 165–186. https://doi.org/10.1191/0309132504ph479oa

James, Al: Everyday Effects, Practices and Causal Mechanisms of ‘Cultural Embeddedness’: Learning from Utah’s High Tech Regional Economy, Geoforum, 2007/2, 393–413. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2006.10.001

Józsa Viktória: A vállalati beágyazódás útjai Magyarországon, Budapest, 2019, 256.

Józsa, Viktória: Corporate Embeddedness from a New Perspective, Contemporary Research on Organization Management and Administration, 2016/1, 1–15.

Kantabutra, Sooksan: Achieving Corporate Sustainability: Toward a Practical Theory. Sustainability, 2019/11, 1–39. https://doi.org/10.3390/su11154155

Konczosné Szombathelyi Márta: A regionális és a vállalati kultúra kölcsönhatásának vizsgálata, Tér és Társadalom, 2014/1, 84–98. https://doi.org/10.17649/TET.28.1.2562

Konczosné Szombathelyi Márta – Reisinger Adrienn – Ablonczyné Mihályka Lívia – Rámháp Szabolcs – Bite Pál – Polster Csilla: Családi vállalatok: regionális beágyazódás és nemzetköziesedés, Prosperitas, 2018/3, 77–96. http://dx.doi.org/10.31570/Prosp_2018_03_4

Kramer, Jan-Philipp – Diez, Javier Revilla: Catching the Local Buzz by Embedding? Empirical Insights on the Regional Embeddedness of Multinational Enterprises in Germany and the UK, Regional Studies, 2012/10, 1303–1317. https://doi.org/10.1080/00343404.2011.571240

Krugman, Paul: Space: The Final Frontier, Journal of Economic Perspectives, 1998/2, 161–174. https://doi.org/10.1257/jep.12.2.161

Landrum, Nancy E.: Stages of Corporate Sustainability: Integrating the Strong Sustainability Worldview, Organization and Environment, 2017/4, 287–313. https://doi.org/10.1177/1086026617717456

Le Roux, Catherine – Pretorius, Marius: Navigating Sustainability Embeddedness in Management Decision-Making, Sustainability, 2016a/8, 1–23. https://doi.org/10.3390/su8050444

Le Roux, Catherine – Pretorius, Marius: Conceptualizing the Limiting Issues Inhibiting Sustainability Embeddedness, Sustainability, 2016b/8, 1–22. https://doi.org/10.3390/su8040364

Lengauer, Lukas – Tödtling, Franz: Regional Embeddedness and Corporate Regional Engagement: Evidence from Three Industries in the Austrian Region of Styria, Conference paper for the 8th European Urban & Regional Studies Conference, 15th to 17th September in Vienna, 2010.

Lengyel Imre: Regionális és városgazdaságtan, Szeged, 2021, 577.

Mackinnon, Danny – Chapman, Keith – Cumbers, Andrew: Networking, Trust and Embeddedness amongst SMEs in the Aberdeen Oil Complex, Entrepreneurship & Regional Development, 2004/2, 87–106. https://doi.org/10.1080/08985620410001677826

Markusen, Ann: Fuzzy Concepts, Scanty Evidence, Policy Distance: The Case for Rigour and Policy Relevance in Critical Regional Studies, Regional Studies, 1999/9, 869–884. https://doi.org/10.1080/00343409950075506

Martin, Ron: Economic Theory and Human Geography, in: Gregory, Derek – Martin, Ron – Smith, Graham (eds.): Human Geography, London, 1994, 21–53. https://doi.org/10.1007/978-1-349-23638-1_2

Mattes, Jannika: The Regional Embeddedness of Multinational Companies: A Critical Perspective, European Planning Studies, 2013/4, 433–451. https://doi.org/10.1080/09654313.2012.722919

Montiel, Ivan – Delgado-Ceballos, Javier: Defining and Measuring Corporate Sustainability: Are We There Yet?, Organization & Environment, 2014/2, 113–139. https://doi.org/10.1177/1086026614526413

Nussmüller, Eva – Lukas Lengauer – Franz Tödtling: Motives and Influencing Factors of Corporate Regional Engagement, Industry and Company Specific Patterns, SRE - Discussion Papers, Vienna, 2009.

Oinas, Päivi: On the Socio-Spatial Embeddedness of Business Firms, Erdkunde, 1997/51, 23–31.

Payán-Sánchez, Belén – Plaza-Úbeda, José Antonio – Pérez-Valls, Miguel – Carmona-Moreno, Eva: Social Embeddedness for Sustainability in the Aviation Sector, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 2018/4, 537–553. https://doi.org/10.1002/csr.1477

Plaza, Beatriz – Haarich, Silke N.: The Guggenheim Museum Bilbao: Between Regional Embeddedness and Global Networking, European Planning Studies, 2013/8, 1456–1475. https://doi.org/10.1080/09654313.2013.817543

Polányi Károly: The Great Transformation – The Political and Economic Origins of our Time, New York, 1944.

Porter, Michael E. – Kramer, Mark R.: The Big Idea. Creating Shared Value – How to Reinvent Capitalism and Unleash a Wave of Innovation and Growth, Harvard Business Review, 2011, 3–17.

Rajcsányi-Molnár Mónika – András István: Globális cégek beágyazódás-konfliktusai posztszocialista környezetben, in: András István – Rajcsányi-Molnár Mónika: Metamorfózis, Glokális dilemmák három tételben, Budapest, 2013, 10–43.

Ramírez-Pasillas, Marcela – Saari, Ulla A. – Lundberg, Hans: Business Groups Owned by Family and Sustainability Embeddedness: Understanding the Family Sustainability Spectrum, in: Rautiainen, Marita – Parada, Maria Josè – Pihkala, Timo – Akhter, Naveed – Discua Cruz, Allan – Mukherjee, Kajari (eds.): The Palgrave Handbook of Managing Family Business Groups, Cham, 2022. https://doi.org/10.1007/978-3-031-13206-3_17

Rechnitzer János: Beágyazódás és beágyazottság – Töprengések a vállalatok területi/városi integrációjáról, Tér-Gazdaság-Ember, 2018/1, 25–41.

Reisinger Adrienn: A tér szerepe a vállalatok működésében, Tér-Gazdaság-Ember, 2021/9, 37–49.

Reisinger Adrienn: A vállalatok és a társadalom lehetséges kapcsolódási pontjai – elméleti megközelítésben, Civil Szemle, 2022/1, 5–23.

Reisinger Adrienn: A CSR és versenyképesség kapcsolatának elemzési kihívásai a szakirodalom alapján, Hitelintézeti Szemle, 2023/1, 105–126. https://doi.org/10.25201/HSZ.22.1.105

Reisinger Adrienn – Nárai Márta: Érték és értékteremtés vállalati megközelítésből – elmélet és gyakorlat, Civil Szemle, 2022/3, 5–27.

Sat, N. Aydan: Local Embeddedness Of Transnational Corporations: Turkish Case, A Thesis Submitted To The Graduate School Of Natural And Applied Sciences Of Middle East Technical Univer-
sity
, 2005. (https://www.academia.edu/27207581/Local_embeddedness_of_Transnational_corporations_Turkish_Case)

Sharafizad, Jalleh – Redmond, Janice – Parker, Craig: The Influence of Local Embeddedness on the Economic, Social, and Environmental Sustainability Practices of Regional Small Firms, Entrepreneurship & Regional Development, 2022/1-2, 57–81. https://doi.org/10.1080/08985626.2021.2024889

Valente, Mike: Business Sustainability Embeddedness as a Strategic Imperative, Business & Society, 2012/1, 126–142. https://doi.org/10.1177/0007650312443199

Wood, Steve – Coe, Neil Martin – Wrigley, Neil: Multi-Scalar Localization and Capability Transference: Exploring Embeddedness in the Asian Retail Expansion of Tesco, Regional Studies, 2014/3, 475–495. https://doi.org/10.1080/00343404.2014.926317

World Commission on Environment and Development: Our Common Future, Oxford, 1987.

Zukin, Sharon – Dimaggio, Paul: Structures of Capital: The Social Organization of the Economy, Cambridge, 1999.