A Duna menti városhálózat kialakulása és fejlődése a folyó középső és alsó szakaszán
The formation and development of the urban network along the Danube in the middle and lower sections of the river
LETÖLTÉS | DOI: 10.59809/Comitatus.2024.34-250.89 |
Szerzők: Hardi Tamás, tudományos főmunkatárs, egyetemi tanár, HUN-REN KRTK Regionális Kutatások Intézete Nyugat-magyarországi Tudományos Osztály, Győr; Széchenyi István Egyetem Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Kar Területi Tudományi és Vidékfejlesztési Tanszék, Mosonmagyaróvár, hardit@sze.hu, ORCID: 0000-0002-9778-2840 Chavdar Mladenov, professzor emeritus, National Institute of Geophysics, Geodesy and Geography, Bulgarian Academy of Sciences, Sofia, Bulgaria Boris Kazakov, tudományos főmunkatárs, National Institute of Geophysics, Geodesy and Geography, Bulgarian Academy of Sciences, Sofia, Bulgaria Radu Săgeată, tudományos főmunkatárs, Institute of Geography, Romanian Academy, Bucharest, Romania Kulcsszavak: Duna | városfejlesztés | városhálózat | területfejlesztés JEL kód: R11, 12; N93, 94 |
Authors: Tamás Hardi, Senior Research Fellow, Head of Department, University Professor, Centre for Economic and Regional Studies Institute for Regional Studies West Hungarian Research Department, Széchenyi István University, Faculty of Agricultural and Food Sciences Department of Regional Science and Rural Development, hardit@sze.hu, ORCID: 0000-0002-9778-2840 Chavdar Mladenov, Professor Emeritus, National Institute of Geophysics, Geodesy and Geography, Bulgarian Academy of Sciences, Sofia, Bulgaria Boris Kazakov, Senior Research Fellow, National Institute of Geophysics, Geodesy and Geography, Bulgarian Academy of Sciences, Sofia, Bulgaria Radu Săgeată, Senior Research Fellow, Institute of Geography, Romanian Academy, Bucharest, Romania Keywords: Danube | urban development | urban network | spatial development JEL code: R11, 12; N93, 94 |
Absztrakt: A part menti régiók gazdaságát és városfejlődését részben a Duna mint belvízi hajózási vonal határozta meg (pl. Dunaújváros, Smederovo, Lom, Călăraşi stb.), vagy e városok gazdasága a folyó egyéb adottságaira épült (pl. Komárom/Komárno, Nyergesújfalu, Paks, Orșova, Vidin, Kozloduj stb.). A kommunista rendszerek és a Szovjetunió összeomlása, valamint a volt Jugoszlávia válsága miatti forgalmi blokád utóhatásaként a dunai közlekedési vonal szerepe gyökeresen megváltozott. E változások és az új gazdaság kialakulása miatt az elmúlt két évtizedben átalakult e városok funkciója és helyzete. Néhányuk ki tudta használni az új lehetőségeket, de sokan közülük elvesztették gazdasági bázisukat és népességüket, periférikus régióvá, illetve várossá váltak. Dolgozatunk összehasonlító tanulmányt ad a dunai városok jellemzőiről, és bemutatja a parti városok fejlődési útjait. Jelen tanulmány egy román, bolgár és magyar intézmények közötti tudományos csereprogram tapasztalatait foglalja össze.
Abstract: The economy and urban development of the riparian regions was partly determined by the Danube as an inland waterway (e.g. Dunaújváros, Smederovo, Lom, Călăraşi, etc.), or the economy of these towns was based on other features of the river (e.g. Komárom/Komárno, Nyergesújfalu, Paks, Orșova, Vidin, Kozloduj). The role of the Danube transport route changed radically as a result of the collapse of the communist regimes and the Soviet Union and the traffic blockade caused by the crisis in the former Yugoslavia. These changes and the emergence of the new economy have transformed the function and position of these towns over the last two decades. Some of them have been able to take advantage of the new opportunities, but many of them have lost their economic base and population, becoming peripheral regions or towns. Our paper provides a comparative study of the characteristics of the Danube towns and describes the development paths of the coastal towns. This paper summarises the experiences of a scientific exchange programme between Romanian, Bulgarian and Hungarian institutions.
IRODALOMJEGYZÉK
Breu, Josef: Großmachtbildungen in Donauraum, Emergence of empires in the Danube areaFormation de grandes puissances dans l’espace danubien, Geoforum, 1971/2, 7–19. https://doi.org/10.1016/0016-7185(71)90002-9
Erdősi Ferenc – Gál Zoltán – Hajdú Zoltán: A Duna történetileg változó szerepe Közép-Európa és Magyarország térfejlődésében, in: Dövényi Zoltán – Hajdú Zoltán – Glatz Ferenc (szerk.): A magyarországi Duna-völgy területfejlesztési kérdései, I-II., Budapest, 2002, 31–74.
Erdősi Ferenc: A transzeurópai hálózatok hatása a területi fejlődésre, Tér és Társadalom, 1998/3, 27–50. https://doi.org/10.17649/TET.12.3.472
Erdősi Ferenc: Kelet-Európa Országainak Vízi Közlekedése, Budapest, 2008.
Fritsch, Michael, Obschonka, Martin, Wahl, Fabian, Wyrwich, Michael: On the Roman origins of entrepreneurship and innovation in Germany, Regional Studies, 2024/7, 1446-1463. https://doi.org/10.1080/00343404.2023.2276341
Gál Zoltán: A Duna (-tengely) térformáló szerepe a Balkánon, in: Hajdú Zoltán – Pap Norbert – Tóth József (szerk.): Az Átalakuló Balkán Politikai Földrajzi Kérdései: II., Magyar Politikai Földrajzi Konferencia, PTE TTK FI Kelet-Mediterrán és Balkán Tanulmányok Központja, 2001, 134–146.
Gauthey, Jean-Marie: La coopération internationale sur le Danube: Géopolitique de l’intégration du fleuve au continent européen, Balkanologie, 2008/1-2. https://doi.org/10.4000/balkanologie.409
Geshev Gesho: Possibilities for the Development of the Bulgarians Section of the Danube Region, Research Concept., 1998.
Gráfik Imre: Hajózás és gabonakereskedelem, „Gabonakonjunktúra Vízen”, Pannónia Könyvek, Budapest, 2004.
Hajdú, Zoltán – Hardi, Tamás: Changes in the state territory, systemic changes, the development of ecological thinking and the issues of the utilisation of hydroelectric power in Hungary, Scientific Annals of the Danube Delta Institute, 2012/18, 263–278. https://doi.org/10.7427/DDI.18.17
Hajdú Zoltán: A politikai térstruktúrák átalakulása a Duna menti országokban, in: Dövényi Zoltán – Hajdú Zoltán – Glatz Ferenc (szerk.): A magyarországi Duna-völgy területfejlesztési kérdései, I., Budapest, 2002, 55–69.
Hardi Tamás: A földrajzi környezet hatása a fazekasiparra Baranyában, Egyetemi diplomamunka, Janus Pannonius Tudományegyetem, Természettudományi Kar, Pécs, 1992.
Hardi Tamás: A Duna menti területek regionális különbségei, együttműködési lehetőségei, in: Dövényi Zoltán – Hajdú Zoltán – Glatz Ferenc (szerk.): A magyarországi Duna-völgy területfejlesztési kérdései, I-II., Budapest, 2002, 99–118.
Hardi Tamás: Duna-stratégia és területi fejlődés, Budapest, 2012.
Hardi Tamás: Non-realised plans for the enlargement of the Danubian waterway, Forum Geografic, 2013/2, 138–146. https://doi.org/10.5775/fg.2067-4635.2013.164.d
Martin, Ron – Sunley, Peter: Making history matter more in evolutionary economic geography, ZFW – Advances in Economic Geography, 2022/2, 65–80. https://doi.org/10.1515/zfw-2022-0014
Martin, Ron: Path Dependence and the Spatial Economy: Putting History in Its Place, in: Handbook of Regional Science, Springer Berlin Heidelberg, 2021, 1265-1287. https://doi.org/10.1007/978-3-662-60723-7_34
Mendöl Tibor: Általános Településföldrajz, Budapest, 1963.
Mladenov, Chavdar – Dimitrov, Emil – Kazakov, Boris: Demographical development of Bulgaria during the transitional period, Méditerranée, 2008/110, 117–123. https://doi.org/10.4000/mediterranee.550
Mladenov, Chavdar – Ilieva, Margarita – Ilieva, Nadezhda – Kazakov, Boris – Hardi Tamás – Raffay Zoltán: Urbanizáció Bulgáriában, Tér és Társadalom, 2010/4, 285–300. https://doi.org/10.17649/TET.24.4.1804
Nagy, Dávid – Munkácsy, András – Jászberényi, Melinda: Impacts of the EU Strategy for the Danube Region (EUSDR) in Light of Transport Volumes on the Danube River, DETUROPE, The Central European Journal of Regional Development and Tourism, 2019/3, 59–79. https://doi.org/10.32725/det.2019.026
Nagy Imre – Miletić, Radmila – Todorović, Marina: Szerbia regionális fejlődésének alapvető jellemzői, Tér és Társadalom, 2009/3, 173–184. https://doi.org/10.17649/TET.23.3.1264
Rácz Szilárd: Nagyvárosfejlődés Szerbiában - Belgrád, Újvidék, Nis, Kragujevac és Szabadka pozíciói, Észak-magyarországi Stratégiai Füzetek, 2023/3, 93–105. https://doi.org/10.32976/stratfuz.2023.27
Rechnitzer János (szerk.): A Duna a magyar területfejlesztésben, Budapest, 2009.
Rechnitzer János (szerk.): A magyarországi Felső-Duna szakasz fejlesztési kérdései, Budapest, 2008.
Rechnitzer János: A Bécs-Pozsony-Győr-Budapest innovációs tengely és a magyar területfejlesztési koncepciók, in: Dövényi Zoltán – Hajdú Zoltán –Glatz Ferenc (szerk.): A magyarországi Duna-völgy területfejlesztési kérdései, I-II., Budapet, 2002, 119–138.
Săgeăta, Radu – Săgeată Marcela: Sectorul romanec al platoului continental al Marii Negre, Consideratii geopolitice, Geopontica Geography studiers and research, 2014/1.
Săgeăta, Radu: The Role of the doublet settlements int he Euro-regions structure – A case Study: the Romanian–Bulgarian border space in the Danube Sector, in: Wendt, Jan A. – Florian–Bodocan V. (eds.): Poland and Romania before Enlargement of European Union and NATO, Carta Blanca, 2004, 125–131.
Tőry Kálmán: A Duna és szabályozása, Budapest, 1952.
Waack, Christoph: Russe und Giurgiu – Nachbarstädte an der Donau, Europa Regional, 1996/3, 1–12. https://nbnresolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-48420-2