Kapcsolat

Szerkesztőbizottság címe:
8200 Veszprém, Tátorján u. 10.

E-mail cím: pozsgai.andrea@sze.hu

Telefonszám: +3630/5808713

33. évfolyam 245. szám

A Balaton mint turisztikai desztináció imázsa

Image of Lake Balaton as a Tourism Destination

LETÖLTÉS DOI: 10.59809/Comitatus.2023.33-245.37

SULYOK JUDIT, tudományos főmunkatárs, Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Balatoni Turisztikai Kutatóintézet, sulyok.judit##kukac##gtk.uni-pannon.hu,
ORCID: 0000-0003-1807-1897  

PAPP ZSÓFIA MÁRTA, egyetemi docens, Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Turizmus Intézeti Tanszék, papp.zsofia##kukac##gtk.uni-pannon.hu,
ORCID: 0000-0003-4081-3981  

JUDIT SULYOK, senior research fellow, University of Pannonia, Faculty of Business and Economics, Balaton Tourism Research Centre, sulyok.judit##kukac##gtk.uni-pannon.hu,
ORCID: 0000-0003-1807-1897  

ZSÓFIA MÁRTA PAPP, associate professor, University of Pannonia, Faculty of Business and Economics, Department of Tourism, papp.zsofia##kukac##gtk.uni-pannon.hu,
ORCID: 0000-0003-4081-3981  

Kulcsszavak: turizmus  | imázs  | Balaton

JEL kód: R58, Z32

Keywords: tourism  | image | Lake Balaton

JEL code: R58, Z32


Absztrakt: A Balaton és környéke hazánk egyik legnépszerűbb turisztikai úti célja, a térség turizmusában mára dominál a belföldi vendégforgalom. A Balatonról élő képet számos tényező befolyásolja, a folyamatosan változó, komplex turisztikai imázs egyes elemeinek feltárása időről időre szükséges. A tanulmány alapját a magyar lakosság és a balatoni turizmusban érintettek körében végzett megkérdezés adja. Az eredmények alapján a desztinációról egyértelműen pozitív a kép, az imázselemek között dominál a természeti környezet szépsége és a térség biztonsága. Ezzel egyidejűleg a térség imázsában erősen jelen lévő tényező, a drágaság és a zsúfoltság a lakosság és a szakemberek véleménye szerint is problémát jelenthet. A kutatás rávilágít arra is, hogy a Balatonról kialakult kép formálásában számottevő felelőssége van a médiának, ezen belül a közösségi felületeknek.

Abstract: Lake Balaton is one of the most popular tourism destinations in Hungary. The area’s tourism is dominated by domestic visitors. Image of Lake Balaton is impacted by various factors, so mapping tourism image of the destination is an issue from time to time. The study is based on a quantitative survey among the Hungarian population, and among tourism stakeholders around Lake Balaton. According to the research results, Lake Balaton has a positive image where the beauty of the natural environment, and safety is a cutting-edge and well perceived element. At the same time, high prices and overcrowded areas might be a problem highlighted both by visitors and by tourism professionals. Furthermore, the research points out the responsibility of media, within that social media in forming image of Lake Balaton.


IRODALOMJEGYZÉK

Balaton Fejlesztési Tanács (BFT): A Balaton Kiemelt Üdülőkörzet 2022. évre vonatkozó területi monitoring jelentése, 2023. Elérhető: https://www.balatonregion.hu/msite/190/bku2022monitoringjelentes0511.pdf (Letöltés ideje: 2023.05.22.)

Dedeoğlu, Bekir Bora – Niekerk, Matilda van – Küçükergin, Kemal Gürkan – De Martino, Marcella – Okumuş, Fevzi: Effect of social media sharing on destination brand awareness and destination quality, Journal of Vacation Marketing, 2019/1, 33–56. https://doi.org/10.1177/1356766719858644

Gavurova, Beata – Skare, Marinko – Belas, Jaroslav – Rigelsky, Martin – Ivankova, Viera: The relationship between destination image and destination safety during technological and social changes COVID-19 pandemic, Technological Forecasting and Social Change, 2023, 191, 122488. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122488

Hajmásy Gyöngyi: Felelős turizmus, felelős döntéshozók, avagy CSR, ahogy a balatoni turizmusban érintett szereplők látják, Turizmus Bulletin, 2019/1, 25–35. https://doi.org/10.14267/turbull.2019v19n1.3

Lee, Say Wah – Xue, Ke: A model of destination loyalty: Integrating destination image and sustainable tourism, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 2020/4, 393–408. https://doi.org/10.1080/10941665.2020.1713185

Li, Ting (Tina) – Liu, Fang – Soutar, Geoffrey N.: Experiences, post-trip destination image, satisfaction and loyalty: A study in an ecotourism context, Journal of Destination Marketing & Management, 2021, 19, 100547. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100547

Lőrincz Katalin – Lang Letícia Anikó – Banász Zsuzsanna: A Balaton térség imázsa a helyi lakosság szemszögéből – a fiatal népesség véleménye, Modern Geográfia, 2019/IV, 1–14.

Madarász Eszter: A COVID-19 hatása a Balaton turizmusára, Comitatus Önkormányzati Szemle, 2020, nyár, 86–89.

Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ): Turizmus 2.0, 2021. https://mtu.gov.hu/dokumentumok/NTS2030_Turizmus2.0-Strategia.pdf?v=0.157 (Letöltés ideje: 2023.05.10.)

Medarić, Zorana – Sulyok, Judit – Kardos, Szilvia – Gabruč, Janja: Lake Balaton as an accessible tourism destination–the stakeholders’ perspectives, Hungarian Geographical Bulletin, 2021/3, 233–247.  https://doi.org/10.15201/hungeobull.70.3.3

Moreno-González, Antonio-Angel – León, Carmelo J. – Fernández-Hernández, Carlos: Health destination image: The influence of public health management and well-being conditions, Journal of Destination Marketing & Management, 2020, 16, 100430. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100430

Seabra, Cláudia – Pereira, Andreia – Silva, Carla – Abrantes, José Abrantes – Reis, Manuel – Paiva, Odete: Destination image perceived by domestic tourists, European Journal of Tourism Research, 2020, 25. https://doi.org/10.54055/ejtr.v25i.421

Sulyok Judit: Balatoni turizmus-barométer, in: Sulyok et al. (szerk.): A jövő elkezdődött…, A Balatoni Turisztikai Kutatóintézet tanulmánykötete, Veszprém, 2023.

Sulyok Judit – Biermann Margit: A balatoni munkaerőpiac aktualitásai, Comitatus Önkormányzati Szemle, 2017/274, 31–37.

Tomej, Kristof: Sustainable Transport and Mobility in the Balaton Region: The Perspectives of Local Tourism Stakeholders, Pannon Management Review, 2019/3-4, 25–34.

Veasna, Sou – Wu, Wann-Yih – Huang, Chu-Hsin: The impact of destination source credibility on destination satisfaction: The mediating effects of destination attachment and destination image, Tou-
rism Management, 2013, 36, 511–526. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.09.007

Wong, IpKin Anthony – Xu, Yueying Hazel – Tan, Xiuchang Sherry – Wen, Huijun: The boundary condition of travel satisfaction and the mediating role of destination image: The case of event tourism, Journal of Vacation Marketing, 2019/2, 207–224. https://doi.org/10.1177/1356766718763691

Wu, Chih-Wen: Destination loyalty modeling of the global tourism, Journal of Business Research, 2016/6, 2213–2219. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.12.032

Yilmaz, Yildirim: How Does Destination Image Evolve? Introducing the Co-creation of the Destination Image Approach, European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 2021/1, 11–21.
https://doi.org/10.2478/ejthr-2021-0002